Uutisarkisto
02.03.2016
Findiesel alkuvuosi 2016
22.01.2015
Brabus
21.01.2015
JPM -Trade tavella
21.01.2015
15 Scaniaa jo ohjelmoitu
03.10.2014
Findiesel asiaa
03.10.2014
Vuokratyö ja JPM -Trade
01.07.2014
JPM -Trade Heinäkuun tarjous
06.06.2014
JPM -Trade
26.05.2014
Findiesel Kesä 2014 tiedote
02.04.2014
Findiesel ja Deeret
 

Ainoana KUOPIOSSA !!!Tehot ja käyrät dynossa ja tulokset paperille.

12.09.2011
 

TEHONMITTAUS

Findiesel tarjoaa ainoana yrityksenä Kuopiossa henkilö- ja pakettiautojen tehonmittausta. Tehodynamometrilla voidaan mitata kaikki etu- ja takavetoiset autot sekä nelivedot, joissa vedon voi kytkeä pelkästään etu-tai takarenkaille (esim. VW Golf IV). Laitteiston kapasiteetti yltää aina 400 hv, 700Nm ja 250 km/h saakka. Hankalimpia mitattavia ovat erittäin matalat autot joissa on matala etuhelma ja takavetoiset joissa pakoputki roikkuu matalalla taka-akselin etupuolella. Kaikki autot on kuitenkin tätä kirjoitettaessa saatu mitattua.

Teho mitataan sellaisella vaihteella, jolla nopeus nousee maksimikierroksilla 180-250 km/h nopeuteen. Kyseisen vaihteen välityssuhde määritetään ajamalla autoa mittauksen alkuvaiheessa 100 km/h ja katsomalla moottorin kierrosluku auton mittarista tai diagnoosilaitteesta (VCDS tai Bosch KTS). Jos mittaustietoa ei saada, kierrosluku ja siten välityssuhde on arvattava mahdollisimman oikein. 

Varsinaisessa mittauksessa auto kiihdytetään valitulla vaihteella tyhjäkäyntikierrosten tuntumasta maksimikierroksille asti. Jos kierrosrajoittimen kohta on tiedossa niin veto pyritään lopettamaan juuri ennen sitä.

Mittausrullille vetävien pyörien kautta välittyvä teho mitataan em. kiihdytysvaiheessa ja voimansiirron sekä renkaiden aiheuttama häviö mitataan kiihdytyksen jälkeisessä rullausvaiheessa. Näiden summana saadaan moottoriteho ja vääntömomentti.

Mittausrullien aiheuttamaa vastusta voidaan säätää halutuksi. Vastusta voidaan painottaa vielä erikseen matalaan ja korkeaan nopeuteen. Vastusta määrättäessä on suunnilleen tiedettävä moottorin teholuokka, jotta vastus on sopivan suuruinen ja kiihdytysvaiheesta tulee sopivan kestoinen, noin 10 sekuntia. Mittauksen aikan auton etuosaan suunnataan voimakas puhallintuuletus moottorin (ja ahtoilman) jäähdyttämiseksi. Pakokaasut poistetaan tehokkaalla imurilla ulkoilmaan.

Mittauksesta asiakas saa mukaansa tulosteen jossa näkyy halutut auton tiedot, käyrinä moottori- ja vetopyöräteho, vääntömomentti sekä ahtopaine jos se on mitattu. Tulossa on myös lambda-mittaus.

Tehomittauksessa ei voida käyttää nastarenkaita. Kitkarenkailla mittaus yleensä onnistuu, mutta kaikkein paras on että asiakas tuo mukanaan autoon sopivat kesärenkaat vetäville pyörille. 

Auto rasittuu tehomittauksessa suunnilleen samalla tavalla kuin tiellä täydellä kaasulla isolla vaihteella kiihdytettäessä. Joten jos auto ei kestä kovaa ajoa tiellä niin sitä ei kannata tuoda tehonmittaukseen hajoamaan.

Rakennetuissa autoissa on syytä kiinnittää huomiota neste- ja ahtoilmaletkujen kiinnitykseen ja pitävyyteen. Esimerkiksi ahtoilmaletkun irtoaminen tehonmittauksen aikana voi hajottaa turboahtimen tai pahimmassa tapauksessa koko moottorin, jos turbon voiteluöljy pääsee dieselmoottorin imuilman sekaan.

 

Muistilista dynomittaukseen:

-tankissa reilusti tavaraa

-kesärenkaat mukaan vetäville pyörille, myös erikoispultin avain!

-irrallinen hinauslenkki ja vetokoukku mukana (sidontaa varten)

-öljyä ja nestettä koneessa riittävästi

Powered by Smart Kotisivutyökalu